Home Szukaj Regulamin Kontakt
Menu główne
Strona główna
Prenumerata
Regulamin
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Suplementy diety
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 3
Artykuły > Natura i sztuka > Róża – pięciokąt ugwieżdżony

Panacea Nr 4 (9), październik 2004 strona: 43

 
Róża – pięciokąt ugwieżdżony

Różę dziką, o pięciu białych płatkach, otacza nimb szlachetnej tajemniczości. Stała się symbolem formy doskonałej już w czasach szkoły Pitagorasa, która w liczbie, symetrii, proporcjach i harmonii, widziała absolut. Matematyka i geometria uważane wszak były za królowe nauk.
Namalowany w latach 1475-82 słyny obraz Sandro Botticellego "Narodziny Wenus" (eksponowany w Galleria degli Uffizi we Florencji) przedstawia po lewej stronie alegorię „tchnienia”, wiatru, wyrażonego przez dwa uskrzydlone bóstwa - Zefira i Aurę. Ich objęcie, wspólny lot, bycie razem, jest podkreślone przez rozrzucone kwiaty dzikiej róży. Kwiat pięciolistny dzikiej róży symbolizuje bowiem pragnienie doskonałości i nieskończoności. Nieskończoność liczb, rozwiązań, matematycznych powikłań – prowadzić powinna do wszystkiego co równe, odmierzalne, tym samym sprawdzalne, zatrzymane w ruchu. Obraz Botticellego, mimo swego podmuchu i delikatności, jest jakby nieruchomy, niczym zatrzymany kadr. Postacie przypominają posągi o idealnych kształtach i formie, co zawdzięczają wspaniałemu rysunkowi Botticellego. Świat obrazu jest odrealniony, idealistyczny, nierzeczywisty. Ważna jest idea piękna, wyrażona w postaci bogini Wenus.
Idea piękna jest jednym z trzech fundamentalnych składników Platońskiej kalokogatii, czyli połączeniem wartości Prawdy, Dobra i Piękna, traktowanymi jako jedna całość (trójjedyna). Kwiat dzikiej róży utożsamiany był także z niewinnością i cnotą. Cechy te najpiękniej obrazuje porównanie pięciu płatków dzikiej róży do pięciu ran Chrystusa. Widzimy, jak harmonijnie ze śmiercią Chrystusa łączy się platońska Prawda, Dobro i Piękno. To właśnie w tych wartościach "wyrasta" krzak dzikiej róży. Zerwane kwiaty można rozsypywać w celu uzyskania idealnego rysunku, wykwintnego i wyrafinowanego stylu. Ten styl pasuje do naszej Rosa canina. Nasza róża jest piękna, pachnąca i potrafi uskrzydlić człowieka, unieść, natchnąć go, tak jak na obrazie Botticellego. Wypada wszystkim życzyć choćby jednej takiej chwili… Lecz trzeba pamiętać, że istnieją jeszcze kolce i dzikość krzewu różanego. Cierpienie jest wpisane w życie tak jak szczęście i radość. Wszystko co dobre i piękne posiada też swoje przeciwności. Umiejętność pogodzenia przeciwieństw odznacza się tym, iż dążymy do harmonii, do spokoju, do łagodności. W obrazie Botticellego widzę właśnie te łagodne i spokojne cechy. Obraz jest namalowany w chłodnej gamie kolorystycznej, która rodzi u widza spokojne i zdystansowane odczucia. W swym doskonałym rysunku wyraźnie przedstawia rozrysowane formy, wszystkie płaszczyzny oddzielone są między sobą konturem, którym jest łagodna, płynna linia. Dzięki tym wszystkim zabiegom formalnym, nawiązującym do symboliki dzikiej róży, udało się włoskiemu malarzowi przedstawić czytelnie i dosłownie narodziny pięknej Wenus, czyli piękna w ogóle. A wszystko to mogło się wydarzyć dzięki doskonałości pięciopłatkowego kwiatu dzikiej róży…

Tymoteusz Andrearczyk

Pythagóras (ok. 572 - ok. 497 p.n.Chr.) - filozof, matematyk, wychowawca. Założyciel słynnej szkoły pitagorejczyków w Krotonie. Jest uważany za twórcę początków teorii liczb, autora powszechnie znanego twierdzenia matematycznego (twierdzenie Pitagorasa) i autora koncepcji harmonii kosmosu.

Botticelli Sandro, właściwie Alessandro Filipepi (1444-1510) – malarz włoski, przedstawiciel renesansowej szkoły florenckiej. Malował obrazy o tematyce religijnej, mitologicznej, alegorycznej. Najbardziej znane: Alegoria męstwa, Pokłon Trzech Króli, Wiosna (Primavera), Narodziny Wenus, Wenus i Mars, Madonna del Magnificat, freski w Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie, ilustracje do Boskiej Komedii Dantego Alighieri.

Pláton, Plato, właściwie Aristokles (ok. 427 - 347 p.n.Chr.) – grecki filozof, uczeń Sokratesa, twórca platonizmu, założyciel Akademii Platońskiej. Głosił m. in., że świat jest urządzony celowo i harmonijnie przez swego sprawcę (Demiurga). Rozwinął koncepcję duszy nieśmiertelnej jako źródła życia. Stawiał za wzór artystę, który jest natchnionym pośrednikiem między bogami a ludźmi.



Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Ruszczyk kolczast...
Reumatoidalne zap...
Selen - pierwiast...
Lucerna - niedoce...
Nadciśnienie tę...
Propolis, mleczko...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Wąkrota azjatyck...
Kora dębu i dęb...
Polifenole rośli...
Forum Naukowe W G...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Zioła dla niemow...
Rumianek
Reklama
IWLF Labofarm Centrum Fitoterapii Panacea na poczcie
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2019 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.