Home Szukaj Regulamin Kontakt
Menu główne
Strona główna
Prenumerata
Regulamin
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Suplementy diety
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 3
Artykuły > Natura i sztuka > Braterstwo roślin i świętych

Panacea Nr 1 (26), styczeń - marzec 2009 strona: 35

Braterstwo roślin i świętych

Dynię zwyczajną Cucurbita pepo i poziomkę pospolitą Fragaria vesca znalazłem w obrazie Tycjana Święta Dziewica z królikiem. W lecznictwie stosuje się w pełni dojrzałe, świeże i suszone nasiona dyni oraz olej z ich nasion. Nasiona działają porażająco na układ nerwowy niektórych pasożytów jelitowych. Olej znajduje zastosowanie w stanach zapalnych gruczołu krokowego (prostaty) oraz w leczeniu hipercholesterolemii, czyli podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi. Liście i owoce poziomki służą do przygotowania odwarów i soków. Stosowane są zewnętrznie do płukania jamy ustnej i gardła w stanach zapalnych. Działają moczopędnie i przeciwbiegunkowo, wykorzystuje się je głównie w pediatrii.

Tiziano Vecellio, zwany Tycjanem, był jednym z najwybitniejszych malarzy renesansowych. Obraz Święta Dziewica z Dzieciątkiem, ze św. Katarzyną i z pasterzem, nazywany też prościej jako Święta Dziewica z królikiem, znajduje się w Paryżu, w Muzeum Luwru. Ten niewielkich rozmiarów (jak na Tycjana) olejny obraz na płótnie (71 x 87 cm) przedstawia urokliwą scenerię, w której św. Katarzyna ze Sieny podaje Dzieciątko Jezus Najświętszej Marii Pannie. Święta Dziewica zdaje się odpoczywać na zielonej polanie, bawiąc się z małym Chrystusem. Dzieciątko wyciąga dłoń, by pogłaskać białego królika, który oznacza w tym kontekście radość. Radość płynąca z tej sytuacji, sielankowy nastrój oraz ciepłe niebo na horyzoncie są adekwatne do białego królika, który w tym obrazie wcale nie wygląda śmiesznie czy infantylnie, jak to bywa z królikami w obrazach. Wiklinowy koszyk z jabłkiem i winogronami na białej chuście to jakby przygotowanie do pikniku. Jabłko symbolizuje pokonanie grzechu, wieczność i zaślubiny. Zaślubiny chyba najbardziej pasują do podkreślenia symboliki szczęścia ujętego w obrazie przez artystę. Kojarzą się ze ślubami świętych z Chrystusem, silniejszym zjednoczeniem się z Bogiem. U dołu obrazu, po lewej stronie, dostrzec można maleńkie poziomki, które wyrażają doskonałość miłości macierzyńskiej, a także sprawiedliwość w tym, co Bóg zaplanował dla Maryi. Po prawej stronie, pod postacią pasterza podkreślającą misję Jezusa jako Tego, który przyprowadzi swą owczarnię zbawionych dusz do Ojca, wyrasta niewielki krzew o dużych liściach i różowych kwiatkach. Jest to dynia, której owoc widoczny jest z prawej strony obrazu. Dynia symbolizuje duszę i dzięki temu symbolicznemu znaczeniu treść obrazu zamyka nam się w wymowną całość. Tak jak człowiek wraz z duszą stanowią jedno, tak obraz (widzialne pigmenty, barwy na płótnie otrzymują dzięki talentowi artysty jakieś swoje wewnętrzne życie) ma też duszę, co sugeruje tak sugestywne namalowanie dyni. Natura i sztuka styczeń - marzec 2009 PANACEA 35 Ta sielankowa sytuacja, pełna uśmiechu, pogody, szczęścia i harmonii, jest bardzo naturalnym przedstawieniem nie tylko świętych, ale i roślin. Poprzez podwyższenie linii horyzontu, święci otoczeni zielenią łąk i pasterskich pól wydają się bardziej ludzcy niż wtedy, gdy są udrapowani na majestatyczne, pełne nieziemskiego ideału figury – jak to bywa u innych malarzy. Tycjan pokazuje nam człowieczeństwo świętych, a ich natura i prostota zajęć jakie wykonują, jest uduchowiona poprzez symbol rosnącej sobie cicho dyni.

Znając późniejsze pasyjne dzieła Tycjana, możemy się teraz rozkoszować beztroską sceną, pełną miłości, uroku i delikatności. Kolory w tym obrazie uzupełniają się, mimo swej różności. Ciemny granat płaszcza Marii z zielenią łąk i pastwisk, błękitem nieba i chustą św. Katarzyny. Najpełniej grają ciepłe kolory: czerwienie, karminy i oranże. Pion lewej ręki Marii odpowiada zbliżaniu się Dzieciątka do białego królika. Ukośne pasy czerwieni sukni Marii oraz pasa sukni św. Katarzyny przesuwają kompozycję na dalszy plan, w którym pasterz przygarnia czarną owcę i podgląda święte niewiasty.

Na zakończenie zatrzymajmy się przy św. Katarzynie. Tycjan nie namalował żadnych typowych atrybutów ikonograficznych, ubrał świętą w szlachecką suknię włoską. Dominikańska tercjarka kanonizowana była w roku 1461 przez Piusa II. Tycjan musiał więc świętą już dobrze znać. Pochodzenie ze Sieny podkreśla także rodowód malarstwa włoskiego i jego kontynuatora – Tycjana. Ciekawie pisze o św. Katarzynie Zbigniew Herbert w zbiorze esejów Barbarzyńca w ogrodzie (1962): Była prostą dziewczyną, która twierdziła, że słyszy głos Boga. Ponieważ mówiła tylko narzeczem toskańskim i nie znała się na teologii, była przedmiotem kpin i upokarzających szykan ze strony francuskich kardynałów […]. Jej akcje polityczne były zawsze starciem naiwnej wielkości z trzeźwą perfidią. Poziomki jako wyraz miłości macierzyńskiej i dynia jako obraz duszy ludzkiej idealnie podkreślają znaczenie ukryte w pozornie prostej, sielankowej scenie. Znaczenie to odpowiada prawdzie starej jak świat: tam gdzie macierzyństwo spotyka się z troską o życie, mamy do czynienia z duszą piękną i szczęśliwą jak atmosfera w obrazie Tycjana.


Tymoteusz Andrearczyk
www.tymek.art.pl



Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Ruszczyk kolczast...
Reumatoidalne zap...
Selen - pierwiast...
Lucerna - niedoce...
Nadciśnienie tę...
Propolis, mleczko...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Wąkrota azjatyck...
Kora dębu i dęb...
Polifenole rośli...
Forum Naukowe W G...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Zioła dla niemow...
Rumianek
Reklama
IWLF Labofarm Centrum Fitoterapii Panacea na poczcie
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2019 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.