Home Rejestracja Szukaj Kontakt

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu swiadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczacych cookies oznacza, że beda one zamieszczane w Państwa urzadzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przegladarki lub urzadzenia końcowego, z których Państwo korzystacie. X

Menu główne
Strona główna
Logowanie
Księga gości
Rekomenduj nas
Prenumerata
Kontakt
Szukaj
Labofarm
IWLF Labofarm
Działy artykułów
Aktualności
Apiterapia
Aromaterapia
Badania
Badania kliniczne
Badania laboratoryjne
Centrum Fitoterapii
Człowiek i natura
Dermatologia
Dodatki żywnościowe
Edukacja
Felieton
Forum Aptekarskie
Herbarium
Historia
Historia i tradycja
Informacja naukowa
Informacje
Kosmeceutyki
Kosmetologia
Kultura
Kwiaty
Monografie roślin leczniczych
Natura i literatura
Natura i sztuka
Naturalne stanowiska
Nauka
Nauka i terapia
Nowości
Nutraceutyki
Od wydawcy
Ogrody
Ogrody botaniczne
Opieka farmaceutyczna
Opinie
Osobliwości
Owoce
Perspektywy
Pielęgnacja
Poczet wielkich fitoterapeutów
Podróże
Polemiki
Prace badawcze
Prawo
Problemy zdrowotne
Przyroda
Rośliny lecznicze
Rośliny niebezpieczne
Rynek
Stanowiska naturalne
Sztuka
Technologia
Terapia
Tradycja
Uprawy
Warzywa
Weterynaria
Wspomnienia
Wydarzenia
Z biblioteki
Z laboratorium
Zielarstwo
Zielnik
Zioła przyprawowe
Menu użytkownika
Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć!
Statystyki
userów na stronie: 0
gości na stronie: 3
Artykuły > Rynek > Kładka nad tatarakiem jak próg czasu

Panacea Nr 3 (48), lipiec - październik 2014 strona: 35

Kładka nad tatarakiem jak próg czasu...

Wóz z sianem wydaje się na pierwszy rzut oka głównym tematem obrazu nawowego, ukazującego znaną w sztuce sakralnej, alegoryczną triadę: raj – ziemskie bytowanie – piekło. Wóz nie pełni tu jednak funkcji ilustracyjnej, jawi się raczej jako metafora świata i naszego w nim bytowania. Jednak po zamknięciu bocznych obrazów tryptyku, na ich rewersie odnajdujemy jeszcze inne, zupełnie nowe dzieło, którym się tu zajmiemy.


 

A jest to dzieło wielkiego mistrza Hieronima Boscha (*ok. 1450 †1516), malowane w latach 1495-1500 (olej na desce 135x100 cm). Temat tego rewersowego obrazu jest zupełnie odmienny, choć z drugiej strony w warstwie symbolicznej wyraźnie nawiązuje do wieloznacznego wozu z sianem. Zasłoniliśmy dwiema nawami coś, co jest symbolicznym ujęciem ludzkiej egzystencji, jej pochodzenia i celu. Bosch namalował cały ludzki dramat i szczęście ziemskiego bytowania, cały wymiar ludzkiego losu, wóz z sianem stał się obrazowym symbolem materialnego egzystowania, w oczekiwaniu na zbawienie. W lewej nawie stworzenie Ewy, poznanie dobra i zła oraz wygnanie z raju. W prawej piekło z mrokiem, strachem i brzydotą. Cóż więc nam zostało po zasłonięciu takich sugestywnych przedstawień? Został włóczęga z wiklinowym koszem na plecach, który dźwiga cały swój dobytek. Dziura na kolanie podkreśla stan ubóstwa. Dziadowski kij służy do odpędzenia psów na drodze. Nasz bohater ucieka lub może został wygnany. Ogląda się wstecz – z żalem, ze strachem, ale jakby na przekór temu, towarzyszy mu też jakaś niezrozumiała radość…
Po lewej stronie złoczyńcy rozprawiają się z człowiekiem. Przywiązują go do drzewa, okradają z odzienia i rycerskiego ekwipunku. Po prawej stronie, pod drzewem, pasterz przygrywa jakąś skoczną melodię, czego się domyślamy po ruchach i gestach tańczącej pary. Obraz rozdarty jest na dwie części, które powinny się wykluczać, a jednak paradoksalnie tkwią w tym samym przedstawieniu: radosną z tańcami w tle i dramatyczną z egzekucją, strasznym psem i kośćmi jakiegoś zwierza. W tle wspaniały pejzaż z jeziorem i górami. Nad głową naszego włóczęgi pusta góra, na jej szczycie widać szubienicę. Walka postu z karnawałem jest stałym motywem ludzkiego „bytu podniebnego”. Ucieczką od marności świata staje się tułaczką, życiem poza zbiorowością. Nasz bohater obrazu ucieknie. Został mu tylko bezpieczny mostek pod którym płynie spokojnie kaczuszka i rośnie lecznicza roślina jaką jest tatarak zwyczajny acorus calamus. Włóczęga wydostanie się ze świata przepełnionego chaosem i bez sensowną walką o byt. Hieronim Bosch pokazuje próg czasu, który gdy go przekroczymy zawsze wyzwala od tego wszystkiego, co w nas ciężkie i tak bardzo do świata nas przywiązuje.



Tryptyk: Wóz z sianem

 

1 Zastosowanie lecznicze: Wewnętrznie: przewlekłe zaburzenia trawienne, brak łaknienia, bezkwaśność, wzdęcia, bóle brzucha, kolka jelitowa. Pomocniczo w chorobie wrzodowej. W połączeniu z innymi składnikami stosowany w stanie wyczerpania nerwowego, w niepokoju i trudnościach w zasypianiu. Związki czynne pobudzają szpik kostny do produkcji krwinek czerwonych. Zewnętrznie: kłącze na zapalenie jamy ustnej i gardła, niektóre dermatozy, łupież, wypadanie włosów. Olejek w bólach gośćcowych, nerwobólach, rwie kulszowej. Płukanki w nieżytach jamy ustnej i gardła. Kąpiele uspokajające i przeciwświądowe, przeciwzapalnie i bakteriobójczo w chorobach skóry.

Tymoteusz Andrearczyk
www.tymek.art.pl


komentarz[0] |

Najczęściej czytane
Zioła na choroby...
Fitoterapia w cho...
Reumatoidalne zap...
Ruszczyk kolczast...
Selen - pierwiast...
Propolis, mleczko...
Nadciśnienie tę...
Mniszek lekarski
Rośliny leczą b...
Pomarańcza
Polifenole rośli...
Forum Naukowe W G...
Kora dębu i dęb...
Lucerna - niedoce...
Wąkrota azjatyck...
Ostropest plamist...
Zioła na dziecie...
Czosnek - Antybio...
Rumianek
Zioła dla niemow...
Reklama
IWLF Labofarm Labovet
Nasze leki
IWLF Labofarm IWLF Labofarm IWLF Labofarm
Facebook Panacea
© 2005-2017 Panacea.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.